fredag 8 mars 2013

where will you go to keep yourself afloat?


Vi slutar vid lunch varje fredag, har jobbat stenhårt och sent hela veckan + att jag sov dåligt inatt, så var helt slut. Vi hade kroki imorse, tiden bara flög iväg. Så sjukt roligt, men svårt. Fick göra massa övningar. Inga långsittningar dock eftersom vi bara hade 1,5 timme, så det var 1-3 minuters övningar. Men så himla lärorikt. Jag är en sån som kan spendera evigheter på en teckning, är nästan beroende att skugga för att få det så detaljerat som möjligt. Så det är en stor utmaning att släppa dom spärrarna och lära sig rita fort och "slarvigt".
Modellen var en kvinna närmare 70 som var otroligt kunnig. När jag varit på kroki tidigare så har modellerna lixom bara varit en tyst rekvesita, men nu var det som om vi en extra lärare. Hon var übertrevlig, pratade massa och gav, tillsammans med vår fackteckningslärare, massa tips på hur man får till proportioner, vad som händer med kroppen från att man står rakt till att man lägger all vikt på ett ben, hur man ritar ben (låren) när man ska rita någon som sitter ner så det inte ser ut som man bara hukar osv osv.


Man har ju som sagt inte tid för några detaljer eller att sudda om något streck blir fel.. Denna övning var dock sjukt lärorik. Båda är från samma vinkel. Alla satt på golvet och modellen stod på en stol. Ritade först den till vänster, sen fick vi tipset om att rita en triangel och få in modellen i dessa och ÖVERDRIVA formerna - göra huvudet litet och benen stora. Stor förändring.

Och idag är det ju internationella kvinnodagen, woop woop, så skolan hade tagit in en ung kvinna från Värnamo för att föreläsa om sitt klädföretag. Var inspirerande, men det var där min trötthet började slå till så jag var nog inte helt där. På den korta sömnadslektionen efteråt - då jag äntligen tog tag i mina knapphål på skjortan - trodde jag på riktigt att jag skulle råka somna och sy fast mitt finger i tyget. Så resten av dagen har varit ganska så chill kan man väl säga. Spenderat eftermiddagen framför filmer, halvsovandes. Har dock massa mejl att läsa och svara på, så det får jag nog ta och göra ikväll. Men känner att jag förtjänat denna lilla vilodag. Imorgon blir det dock nya tag då jag ska börja rita mönster och sy på min lilla kollektion som jag hoppas på vara färdig med till påsk. Hard work work.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar